Backpacken door Zuidoost Azië

Zon, zee en paradijs

Dag lieve allemaal,

wat hadden wij, Arnoud en ik, jullie beloofd?! Ja, een verhaaltje van ons samen.. helaas gaat dat niet meer lukken. Ik heb Arnoud de 15e uitgezwaaid op Phuket Airport, waar hij een vlucht naar Bangkok nam, het is nu alweer 17 februari en zit Arnoud alweer een dag in het koude Nederland en ben ik weer alleen in het verre Azie. Nog twee maandjes en ook ik zit alweer thuis! time flies when you're having fun

We hebben een geweldige tijd samen gehad, we hebben heel veel moois gezien en gedaan. We zijn op veel verschillende plekken geweest, we hebben dan ook best wat afgereisd in 2-3 weekjes. Kort ons reisschema: (Bangkok) - Trat - Ko Chang - Ko Mak - Bangkok - Kanchanaburi - Chumphon - Ko Tao - Krabi - Railay Bay (Ao Nang) - Phang Nga/Phuket Airport.
Het was een afwisselende leuke mix van cultuur, natuur, geschiedenis, zon zee en strand. Een mooie tijd om samen op terug te kijken!

Korte beschrijving van onze reis: Broniya heeft de bus genomen van Trat naar Bangkok vliegveld om Arnoud op te halen, samen wat gegeten op vliegveld en 's avonds naar Bangkok Eastern busterminal om vanuit daar bus terug naar Trat te pakken. Om 03.00uur aangekomen in Trat, met saewtheng taxi opweg naar het hotel waar ik al een kamer had geboekt. Uitgeslapen en rustig aangedaan; door stadje slenteren, tempel bekijken, marktjes aflopen, local eten nuttigen en zo af en toe genieten van een fles Chang bier!
De volgende dag met de ferry naar Ko Chang, verder met saewtheng naar BaiLan Bay (iets zuidelijker dan Lonely Beach), zoektocht betaalbare slaapplek, mooie bamboe bungalow aan zee gevonden, heerlijk gegeten. Scooter huren, olifanten gezien, andere stranden afgeweest, zwemmen. Op naar Ko Mak, klein eiland 32 km ten zuiden van Ko Chang. Ontzettend mooi paradijsje, rustig, mooie stranden, hangmatten, heldere zee en leuke hutjes aan het strand.
Kokosnoot spel gedaan, gewandeld op het strand, gezwommen en luieren.
Vanaf Ko Mak met speedboat terug naar vaste land, Leam Ngop. Bus naar Bangkok, slaapplek zoeken in de buurt van Koh San Road, veel zat vol, toch prima kamer gevonden op goede lokatie. Door Koh San Road geslentert, wat gegeten en de toeristen drukte bewonderd onder genot van een Chang biertje. Volgende dag een boottocht over de Chao Praya gemaakt, langs Wat Arun en Royal Palace, opweg naar China Town, waar we de drukte, warmte en gezelligheid hebben mogen opsnuiven.
Met de taxi naar southern bus terminal, bus naar Kanchanaburi. Aardige kamer met zwembad voor deur gevonden, in een leuke gezellige hoofdstraat van Kanchanaburi. Scooter gehuurd en een dagje geschiedenis en cultuur opgesnoven: Thailand-Burma Railway museum, Allied War Cementery + Chinese Cementery, Wat Tham Khao Pun (grot tempel), Death Railway Bridge (bridge over the river Kwai). Volgende dag treinritje over de thailand burma railway, van Kanchanaburi naar NamTok, het eindstation. Vanuit daar Sai Yok Noi Waterval bezocht en weer terug in de local bus.
Derde dag rustig aan gedaan en weer op een scooter een ritje gemaakt, JEATH War Museum bezocht, weer bij de brug geweest. Verder nog paar keer gezwommen in zwembad, zelfs 's nachts!
Weg uit Kanchanaburi en verder naar het zuiden met de bus. Naar Chumphon. Paar keer van bus gewisseld en moeten wachten. Broniya toegesnauwt door boze hond, toegehapt in rechterkuit, broek stuk gescheurd, geen verwondingen.. In de avond in Chumphon, simpel kamertje in Farang Bar gevonden. Lokale night(bier)market gevonden en genoten van live muziek en wat hapjes en drankjes. Gezellige boel. Scooter gehuurd om de omgeving/kust te ontdekken. Lekker rondgetoert en genoten van de mooie natuur en stranden om ons heen.

's Nachts de (auto/slaap) ferry naar Ko Tao genomen (wat een leuke ervaring was tussen de locals), waar we om 05.00uur aankwamen. Slaapplek hadden we vantevoren al weten te regelen in vorige guesthouse. Nog even rondgekeken in het straatje en over het strand gelopen. Ontbeten en ons hutje betrokken.
Wat uurtjes bijgeslapen, rondgelopen, eind van de dag kayak gehuurd en uurtje rondgevaren. Duikcursussen vergeleken en uiteindelijk geboekt voor de volgende dag. Wij gaan duiken!!! Omdat we nog maar kort de tijd hebben en nog andere plekken wilden zien hebben we ervoor gekozen geen volledige (3-4 daagse Open Water)duikcursus te volgen maar gewoon een Discover Scuba Dive cursus te volgen, die een hele middag in beslag nam. Ik vond het in het begin behoorlijk spannend allemaal, maar mede dankzij de rustige en meelevende duikinstructeur Gannon vond ik het uiteindelijk een leuke en ontzettende mooie ervaring. Wat is het onder water toch prachtig, al die verschillende vissen en koraal die we gezien hebben.. schitterend! We hebben uiteindelijk tot op 6m gedoken, in de Japanese Gardens. Iets om nooit meer te vergeten en wellicht nog een keer vaker te doen!

Volgende dag met boot naar vaste land, Surat Thani. Mooie tocht langs Ko PhaNga, Ko Samui en allerlei andere kleine eilandjes. In SuratThani stond onze bus al klaar om ons naar Krabi te brengen. Na een lange reis in Krabi aangekomen, zijn we opgepikt door ons hotel wat we ook al geregeld hadden op Ko Tao. Lekker makkelijk. Kamer was netjes en mooi, maar viel beetje tegen ivm geen directe buitenlucht. Avondmarkt bezocht en optijd gaan slapen. Smiddags met busje naar Ao Nang gereden, waar we een longtailboat moesten nemen (geen ander vervoer mogelijk) om bij Railay Beach te komen. Wij hadden alweer van te voren een kamer geregeld omdat het nu behoorlijk druk en dus vol kan zijn op veel plekken. We zaten in Dream valley Resort op Ton Sai Beach (Railay East), geen grote resorts, gewoon een mooi laidback stukje strand in een schitterende klif met een super uitzicht. Mooie kayaktocht gemaakt, helemaal om Railay Bay heen, alle stranden gezien; oost en westkant. Zwemmen, snorkelen, wandelen, grot bekijken, wilde apen gezien! 's avonds hangen en genieten bij een bar aan de zee, met goede live reggea muziek. Een leuke backpackersfeer.
's Nachts heb ik nauwelijks kunnen slapen omdat ik er wel 10-12 keer uitmoest om mijn maag te legen! Het was geen pretje en zeker niet als het van alle kanten tegelijk komt... Ik ben nog een lange tijd behoorlijk misselijk en zwak geweest. Niet eten, veel water drinken.. (Zelfs nu is het nog steeds niet helemaal over. Ik voel me beter dan paar dagen geleden, maar normaal eten lukt nog niet; geen trek in en is nog te zwaar voor mijn maag. Ik probeer lichte dingen te nemen en veel te drinken en af en toe een colaatje is ook wel ok. Ik pas goed op mezelf, maak jullie geen zorgen. Ik ben een tijdje op dezelfde plek nu en dat is ook wel goed, probeer eerst een beetje aan te sterken.)
Volgende dag op Railay, Valentijnsdag, was ik nog steeds niet lekker en zijn we voornamelijk bij de bungalow gebleven. 's avonds nog even naar het strand geweest, waar een leuke sfeer hing en waar ze een paar lampionnen de lucht in lieten gaan. Mooi gezicht. Ook heb ik Arnoud mijn zelf ontworpen en gemaakte (Chiang Mai, 1dag cursus) zilveren ring gegeven, die zeker als een verassing kwam. =) Na een wat rustigere nacht zijn we tegen de middag vertrokken opweg naar Phang Nga waar we een kamer voor mij opzochten. Snel een leuke kamer gevonden en na een drankje en wat rust op de bus gestapt richting Phuket Airport, waar Arnoud zijn vlucht naar Bangkok moest nemen. We werden met de bus langs de kant van de weg gedropt 3km vanaf het vliegveld, daar moesten we een (motor)taxi zien aan te houden, als die er waren was het niet zo moeilijk, maarja.. waar waren ze?! haha Uiteindelijk bood iemand ons een taxiritje aan op zijn eigen motor. Met zn drieen op 1 motor/scooter, voor een belachelijke prijs! Maar ach we moesten er heen. We waren er vroeg en hadden alle tijd om nog wat te eten en te drinken samen en een beetje rond te kijken. Ik besloot om niet al te laat terug te keren naar PhanNga en samen hebben we een taxi terug naar de hoofdweg proberen te charteren, maar dat viel niet echt mee. Velen beweerden dat er geen bus meer zou zijn en dat de taxi de enige mogelijkheid was, voor een dikke 20euro! Ik nam toch echt liever de bus voor 1,75euro! Na veel onderhandelen en vragen was er een ventje uit het groepje taxionderhandelaars die mij persoonlijk met zijn eigen motor wel weg wilde brengen.. De prijs was ok, nog iets te hoog voor dat stukje wat mij betreft, maar wat moest ik, anders kwam ik daar noooit weg! Vluchtig afscheid genomen van Arnoud en daar ging ik, zwaaiend en achterom kijkend....
Uurtje langs de kant van de weg gewacht op de bus en daar zat ik, weer alleen, in de bus terug naar mijn kamertje. Ons avontuur samen zat er nu echt op, helaas...
Arnoud heeft me nog twee keer die avond gebeld vanaf het vliegveld, wat erg fijn was. We zijn eigenlijk nooit echt ver weg van elkaar.. er is altijd nog telefoon en internet.

Wat cola gedronken voor de tv, beneden in het hotel samen met de aardige eigenaresse, haar dochter+vriendje. Gezellige mensen.
Volgende dag met engelse jongen, Alan, een halvedag toer door PhangNga bay gedaan. Ik heb een aantal watergrotten gezien, Ko Panyi (een moslim dorpje op palen, boven het water), Ko Phing Kan heb ik met eign ogen mogen bewonderen. Ook wel bekend als James Bond Island; rots in het water, te zien in de film The Man with the Golden Gun. Een mooie boottocht door een indrukwekkende mangrove bay. Zelfs vluchtig een aapje gezien, grote kwallen, en een enorme waterslang. Na de tocht nog wat gegeten met Alan, bordje rijst met een beetje groente en een sprite.

Vandaag lang geslapen en geinternet, informatie opgezocht en verder niets bijzonders gedaan. Ik blijf nog aan paar dagen in Thailand om aantesterken, daarna ga ik door naar Maleisie.

Hopelijk hebben jullie weer genoten van de beleefde avonturen en kijken jullie met grote ogen naar de foto's... haha

Ik houd jullie op de hoogte, tot snel.
Groetjes en liefs,
Broniya

Reacties

Reacties

pa en ma ypey

We hebben van Arnoud enthousiaste verhalen gehoord. Fijn, dat jullie zo genoten hebben. Nu moet je het alleen weer oppakken, maar dat lukt ook wel weer. Sterkte en geniet ervan.

pa en ma ypey

Lieve Broniya. Tot nu toe heb je van ons geen bericht ontvangen terwijl ik ze op mijn manier wel heb gestuurd. Maar ik deed het fout, niet op opslaan gedrukt. Helaas. Dus al die berichten heb je niet ontvangen. Dat was ook niet leuk. Van nu af gaat het dus goed

olga

hey wat leuk, was al erg nieuwsgierig naar jullie berichten, ik had arnoud al proberen te bellen... was de datum dat hij terug kwam kwijt... had 12feb in mn hoofd..hi goed je te zien op de foto's. Ik heb je kaartje ook ontvangen vanuit cambodja.dankjewel. Hou je mailbox maar in de gaten, ik mail je morgen namelijk nog wel even wat ik allemaal aan het doen ben. kus, doooeg

Jeanette

Gistermiddag kwamen pap en mam en een bruinverbrande Arnoud even langs in Assen.
Jullie hebben genoten...wat we ons ook kunnen voorstellen. Arnoud heeft vanalles verteld...maarre zal voor jou wel even wennen zijn weer alleen verder. We hebben nog steeds veel bewondering voor je en vinden het leuk om telkens weer je verhalen te lezen en de foto's te zien! Goede reis verder! tot horens!

melanie

heeeeej broniya!!
alles goed aan die kant?Hier wel hoor , ik lees in je verhaal dat je weer veel heb meegemaakt en beleefd.vind ook hele mooie fotos die je hebt gemaakt.
vind leuk om je te volgen en je verhalen te horen je maakt echt mooie en leuke dingen mee!!tot snel en geniet ervan!!!!dikke kus melanie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!