Backpacken door Zuidoost Azië

Allemaal beestjes!

Hallo allemaal,

samengevat wat ik gedaan en gezien heb de afgelopen week...
mijn vlucht van KL naar Kota Kinabalu, Sabah, Borneo verliep prima, mooi uitzicht op borneo.
Opgepikt door taxi chauffeur van guesthouse en had de hele dorm voor mij alleen! naar Mt. Kinabalu geweest, KK bekeken, indiaas gegeten.

3Daagse safari trip naar Kinabatangan river geboekt. Hoog water, veel regen gevallen, maar nog teeds heel veel dieren kunnen zien! Zittend in een klein bootje genieten van de jungle om me heen en speuren naarbeestjes.Neusapen, longtailed macaq, slangen, insecten, silver lingur (donkere aap), monitor lizard,versch. soorten hornbills (vogels), arend, kingfisher, 'kraanvogels' en een echte wilde orangutan!! Dat was heel bijzonder en wordt niet zo vaak gespot, maar ik heb emdus in het wild gezien! Erg mooi..

Na deze tripnaar Sepilok vertrokken, waar 1 van de 4 orangutan rehabilitation centra in de wereldte vinden is. 2 Nachten inhet schitterendeJungle Resort verbleven, op zo'n 500m van het centrum. 1 Slapeloze nacht gehad omdat er iets in de kamer was geweest en ook OP mij zat/kroop!! Leuke nacht gehad met 3 locals van het resort; 2 jongens die er werken en de bewaker. Gelachen, gekletst, chocola gegeten, chips, biertjes gedronken en met een netgeboren schildpadje gespeelt (en gevoerd)!! Zoooo lief. En toen het alweer ochtend was heeft een van de jongens, Adi, me meegenomen voor een ochtendwandeling rondom het resort, mooie route alleen wel erg modderig en nat. In mn tshirtje en shortje en op slippers er doorheen gebanjerd... lekker fris(en vies) zo in de ochtend. Gedouched en in bed gekropen om toch maar een beetje slaap proberen te krijgen, alhoewel 1 uurtje is ook niet veel. Ik wilde er optijd uit om de voedertijd van de orangutans te zien. Schitterend om ze rond te zien slingeren en te zien smullen van al het lekkers. Mooie docu film gezien in het centrum over de apen, erg mooi, indrukwekkend en ontroerend. Daarna nog even bijgeslapen en me weer klaar gemaakt voor de volgende voederbeurt (2perdag). Deze was minder leuk; te druk, te veel lawaai en minder apen, wel was er deze keer een moedermet een kleintje! 's avonds nog kaartspelletje gedaan met Adi.

Volgende ochtend met de bus terug naar KK, zelfde guesthouse op gezocht, uitgerust en 's avonds ben ik naar de bioscoop gegaan. De bedoeling was alleen maar onderweg kwam ik een aardige jongen, Sakkah, tegen. Hij verveelde zich, al zn vrienden waren aan het werk, wilde graag beter engels leren spreken, en vind het interessant om met toeristen te praten. Beetje vreemd in het begin, maar had al snel door dat het niets te betekenen had, gelukkig. lk betaalde mijn kaartje, later hij de zijne, ik betaalde de drankjes. Daar zaten we in een iet wat oude bioscoop (met een gigascherm dat wel!) naar de film 10.000 B.C te kijken.

Volgende dag ben ik in een bootje naar het eiland Sapi gegaan (10 minuten voor de kust van KK). Het was schitterend, helder blauw/heet weer... en ik besloot te gaan snorkelen. Was redelijk druk op het kleine eilandje, maar ik had een schitterend rustig plekje gevonden.. helemaal alleen engenieten (met mijn gehuurde duikbril)van de schitterende gekleurde vissen om me heen! Super mooi.. zo mooi dat ik te lang in het water lag te dobberen. Gelukkig had ik een tshirtje aan, maar 's avonds in mijn kamer voelde ik en zag ik hoe erg ik verbrand was achterop mijn benen!!! Zo pijnlijk.. niet normaal. Ik kon nauwelijks nog lopen en laat staan zitten (en weer opstaan!!) pfff. Kon wel schreeuwen en huilen tegelijk, zo erg. Maar heb ik niet gedaan hoor, haha. Nu de derde dag is het nog steeds erg pijnlijk en zitten, opstaan, lopen en naar de wc gaan is nog steeds moeilijk... tsjah. Ik zorg er goed voor hoor, elke dag 3-4 keer insmeren met AloeVera zalf... Deze avond had ik weer afgesproken met Sakkah, we zijn weer naar de film geweest. Andere bioscoop, nieuwere, naar de film Spiderwick Chronicles; leuke fantasie film, alleen behoorlijk lange zit voor mijn pijnlijke benen, maarja je moet toch iets doen!

Ochtend van 18 maart, nam ik de taxi naar het vliegveld en ging ik met AirAsia terug naar vaste land, Johor Bahru. Ik was bij het oppikken van mijn bagage mijn gele beschermhoes kwijt, navragen.. niets. 10 minuten laten lag hij gewoon bij 2Scandinavische backpackers op de kar.. zij hadden em gevonden bij hun bagage. Raar, maar ik had mijn hoes terug.

Met hen en een engelse meid, Natalie op de bus naar Singapore gestapt. Paar keer uit en instappen.. wat behoorlijk vermoeiend was met al onze bagage, pijnlijke benen (zij hade de Mt. Kinabalu beklommen en zere bovenbenen) en drukte om je heen. Paspoorten immigratie dingen afhandelenaan de grens en door met de bus centrum van SIngapore in. Om precies te zijnnaar Little India. We hebben samen een slaapplekbij PassByBackpackers gevonden. Ik had hetvisitekaartje van deze plek gekregen van een Fins meisje, waarmee ik op de kamer sliep in Sepilok, Sabah. Ik blijf hier 2 twee nachten die ik heb in Singapore, om lekker bij te komen en dingen te regelen voor mijn trip naar Vietnam! Mijn visa voor vietnam heb ik online geregeld, was de enige manier vanuit hier.Het is nu geregeld, ik heb een toestemmingsbriefen ik kan bij aankomst op het vliegveld in HCMC naar een speciale counter gaan waar ik mijn visa ontvang en een stempel krijg.Simpel en prima geregeld zo toch?
Vandaag de brief uitgeprint en nieuwe paspoort fotos gemaakt (in doe-het-zelf hokje in metro gangenstelsel)!
Vanavond ga ik met Natalie naar de NightSafari hier in Singapore, soort van dierentuin in de nacht, maar ook weer niet. Natuurlijke (grote!) omgeving, waarbij je vaak niet eens doorhebt dat het omheind is. Ben geen fan van dingen waar dieren de attractie zijn, maar dit schijnt een gewldige ervaring te zijn en een niet te missen hoogtepunt van Singapore. We zullen zien of het mijn geld waard is.

Morgen vlieg ik om 12.40 van Singapore naar HCMC, waar ik om 13.40 (lokale tijd) zal landen.. Ik ga nu weer een uurtje terug in tijd en het verschil met mij en jullie is dan weer 6 uur!

Oke ik hoop dat jullie weer genoten hebben.. van mijn avontuur en de meer dan 300 nieuwe fotos!?Ik merk het wel.. tot snel lieve mensen!

Groetjes Broniya

* er staan een hoop nieuwe fotos in de albestaande map: KL en omgeving
* ook zijn er twee nieuwe albums: Cameron Highlands... Taman Negara en Sabah - Borneo

Reacties

Reacties

Babette in het stoffige kantoor bij Content

Hai Broniya, zit nu achter mijn bureau op het werk en droom helemaal weg als ik je verhaal zo lees... Wat genieten daar of niet!
En daar zit ik dan hier aan t werk met buiten hagelbuien in Almeloooooo. Hahaha verschil moet er zijn! Wat ik alleen maar wil zeggen!! MAZZELAAR!!
Tot snel lieve meid! Dikke kus (en natuurlijk ook van je big bro)

Richard in het warme broeierige UT kantoor bij UT NIEUWS

Ik zit hier mee te genieten en inderdaad weg te dromen, op hetzelfde moment als Babette dat doet....en inderdaad geniet ervan. Echt wat een prachtige foto's zo kleurrijk allemaal. Groetjes uit Enskedeeeeeeeee
Tot snel en dikke kus je broer. (en natuurlijk ook van Babette!)

Fredi

Ha Bronya,
Als het goed is moet je al bijna weer naar bed. Ik heb net je foto's bekeken en er weer een paar opgeslagen om je later bewerkt terug te sturen misschien ga je ze dan eens als briefpapiertje gebruiken. Hoeven die broer en schoonzus van je niet te werken of moet ik aannemen dat ze middagpauze hadden. Nog heel veel plezier.
Fredi en natuurlijk ook de groetjes van Gino

pa

mooie foto's.....bizar die holl.molen tussen de palmen.....wat heb je weer veel moois beleefd!....en wij hadden sneeuw met pasen!! ......
benieuwd naar je vietnam-trip foto's.....veel plezier ....
groetjes, XXXXX

melanie

Heeej lieve broniya!!!

Het duurt niet meer lang en je hebt je reis erop zitten !!Geniet er nog van en als je thuis ben gaan we snel wat doen okeej?
Doe het rustig aan en tot snel!!!

groetjes uit zevenaar,
dikke kus en knuffel tot snelxxxxxxxxxxx

Arnoud

Schat, laat ff weer een bericht achter, dont be a stranger. xxx hvj

melanie

heeej broniya!!!

Alles goed ?? Met mij wel!!!
Geniet van de laatste dagen en tot snel he!!!

Dikke kus en knuffel van mij.

XxXxXxXxXxXxXxX

linda Rook

He Bronija,

Volgens mij zit je reis er bijna op. Geniet extra van de laatste paar dagen voor je het weet \it je weer in het koude kikkerlandje. Misschien tot zaterdag want dan zijn we in Groningen. Ben trouwens erg benieuwd naar je verhalen over Bangkok want daar ga ik binnenkort naar toe!
tot snel,
Linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!