Backpacken door Zuidoost Azië

Thais verjaardagsfeestje

Update van Isan Survivor..
Vandaag een keer optijd opgestaan, 8 uur. Hoewel de andere hier dan allang wakker zijn, was het voor mij vroeg. (trouwens.. overdag is het behoorlijk warm met een heldere blauwe lucht en 's avonds is het hier fris; ik slaap voor het eerst onder een dekbed!)
Een lichter ontbijt gehad dan gister; salade, klein beetje noedels met tofu van gisteravond en een bekertje yoghurt met stukjes cocos! Smaakte me goed.
We zouden om 9 uur op de school van Alex gaan kijken, maar dat is uiteindelijk 10 uur geworden omdat er om die tijd een engelse les begon. Ook was er een probleem met de auto, wilde niet starten (accu leeg). Dan maar achterop de motor bij Jack. Weer iets voor het eerst gedaan hier in Thailand, op de motor. Ik ben in de klas (bij Alex en Thaise juf) gebleven tot 12 uur. Heb zelfs nog een paar stencils van de kinderen mogen nakijken. Erg leuk om te zien, maar ik weet al wel dat mijn klassen/kinderen totaal anders zijn dan die ik nu gezien heb. Toen heeft Jack me weer opgepikt (met de auto, deed het weer) om te gaan lunchen in het restaurantje aan de Mekong. Eten was weer lekker, zoals altijd.

Eenmaal thuis wilde ik mijn was maar eens ophalen en vouwen, maar later zag ik (terwijl ik foto's liep te maken) dat de moeder beneden het huis al bezig was om alle gedroogde was te strijken! Dat had ik niet verwacht; een super snelle wasmachine, met heerlijk wasmiddel en dan wordt het ook nog eens opgehangen en gestreken voor me!
Heel even gelegen en gelezen en nu type ik dit op de computer, die speciaal voor mij in het centrale gedeelte is gezet, ipv bij Jack op de kamer. Zo kan ik jullie op de hoogte houden en 's avonds met jullie praten zonder dat ik Jack hoef te storen. Alleen internet is niet aanwezig overdag, het apparaatje wat ze daarvoor gebruiken heeft Alex mee naar school voor z'n laptop. Het verhaal alvast uittypen kan dus al wel. Scheelt 's avonds weer tijd, het is nu toch te warm om echt iets te doen. Meestal in de ochtend en eind van de middag doe ik iets hier.

Nog een Thaise cultuur/taal les gehad, elke dag krijg ik een half uur tot een uur les, was weer leerzaam. Heb gisteren geleerd welke manieren er zijn om iemand te groeten. Hoe je je handen moet vouwen, hoe de daarbij horende buiging hoort; op welke hoogte hou je je handen, waar zitten je duimen en hoe diep buig je!? Het lijkt ingewikkeld, maar eigenlijk heel logisch. Hoe hoger de handen/duimen, hoe meer respect je toont als het ware; 1. laag (tot aan kin) voor mensen jonger dan jij, 2. neus voor mensen ouder dan jij, 3. wenkbrauwen voor buddha en de hoogste groet 4. die je net boven je hoofd maakt is voor de koning.

Eind van de middag was ik van plan te gaan zwemmen in het zwembad op Alex school, dus ik er op de fiets heen. Maar eenmaal aangekomen besloot ik toch om er neit in te gaan, ik heb namelijk geen gepast zwempak bij me, alleen een bikini. Misschien 1 kopen nog.. Toen heb ik maar even gevolleybalt op het veld met Alex en wat andere thaise docentes. Ik hield het na 10 minuten al voor gezien, veel te warm.. Heb nog even op het gras zitten kijken naar wat er allemaal om me heen gebeurde.

We werden uitgenodigd voor een verjaardagsfeest van de zoon van het schoolhoofd. Daar zijn we 's avonds een paar uur geweest, om te genieten van en lekkere ‘ver-thaiste' Koreaanse barbeque. Je zet een stenen pot met vuur in het midden op de grond, daarop ligt een schaal, waarin je aan de rand groenten en noedels kan koken en bovenop/in het midden laat je het vlees garen. Iedereen pakt uit de schaal en zit eromheen. Aan het na de cadeautjes kreeg iedereen nog een enorm stuk taart/cake, zoet maar lekker! Heel erg mooi en leuk om mee te maken zo'n thais feest. Ook werd er nog karaoke gedaan en veel verteld, er werd een film en dia's getoond. Ik werd nog eventjes ondervraagd met de microfoon voor mijn neus, haha. Ze vonden het fijn en speciaal dat ik (en Alex) hierbij waren, ze vonden me wel erg interessant volgens mij. Al met al een mooie nieuwe ervaring, waar nog veel meer over te vertellen valt.

Oke dit was het voor nu, ik ga slapen. Morgen mijn eerste 2 uurtjes lesgeven! Spannend. Nu nog, maar morgen valt de spanning er wel af denk ik... hoop ik.
Tot snel en blijf genieten van mijn verhalen en foto's!

Sawadee ka!
Kus

melanie

Lieve broniya,

Allez goed!!
Zou best wel!!Weer veel beleefd, lijkt me allemaal ontzettend leuk en spannend wat je meemaakt en nog gaat meemaken.Lijkt me echt leuk kinderen les geven!!
Succes ermee en tot schrijfs xxxxx melaniexxxxxx

olga

hey lieve bron
ik ben bijna jarig (over 2uurtjes) morgen komen er veel mensen langs. Ik geef je nu alvast een dikke kus voor in het nieuwe jaar.... ga je ook wat moois wensen om 0.00? kuskus
denk aan je... en maak er maar weer een mooie dag van he. dooegg

pap&mam

hai lieverd, alvast een heel gelukkig nieuwjaar!!! .....en dat je nog heel veel moois zult beleven daar in het verre oosten......je bent een kanjer!.....
vele dikke kussen

oma,wim,diana en de kinderen

hallo broniya, wij wensen jou vast een heel gezond en gelukkig nieuwjaar toe van ons allen, we denken en houden van jou!!!! nog heel veel reisplezier! dikke kussies van ons allen doei!!!!!!!!!!!!!