Backpacken door Zuidoost Azië

Eerste lesdag

Dag lievefans,

Een korte beschrijving van vandaag:
om 8 uur uit bed, een warme douche, ontbijt, even gekeken naar mijn geplande les (toch nog wat gewijzigd), tegen 10uur met Jack en Alex naar mijn school (Wat Luang) gereden, 2 uurtjes lesgegeven, om 12uur meegeluncht op school, weer naar huis, geluierd in hangmat, gelezen, naar winkeltje geweest hier vlakbij, Thaise les gehad, naar pottenbakkerij(en) geweest, weer in de hangmat gelegen, naar een grote diverse markt geweest (thais shirt gekocht en een zakje met pinda/sesam snacks!), alweer lekker gegeten, lessen voor morgen voorbereid en tot slot mijn website bijgewerkt, mail bekeken en nog eventjes gekletst!

De dingen die om meer uitleg vragen... het lesgeven en de pottenbakkerij.
Mijn eerste dag lesgeven was wel even spannend vanochtend, maar ik was super blij dat Alex me wilde helpen deze dag. Ik heb het tenlotte nog nooit eerder lesgegeven, dus wilde hij me wel een beetje sturen in bepaalde dingen, wat erg fijn was. Hij weet tenslotte ook heel goed wat ze al wel weten/kunnen en hoe de kinderen reageren op dingen. Vandaag had ik van 10 tot 11uur Pratom 1 (6-7jr) en van 11 tot 12uur Pratom 2 (7-8jr). Het gehele lesrooster is te vinden bij de foto's. Eerst mezelf voorgesteld, toen een rondje in de klas gemaakt en het herhaald en ook naar hun naam gevraagd (wat lastig te begrijpen is voor ze). Daarna heb ik de cijfers 1 t/m 10 behandeld; eerst benoemen en herhalen en daarna bijgebracht in spelvorm (letters willekeurig op bord schrijven, jongen en meisje naar voren halen, ze strijden tegen elkaar, ik noem een getal en zij moeten het getal omcirkelen, is het goed en was het als eerst dan verdienen ze 1 punt, bij 3 is er een winnaar). Dit vinden ze erg leuk om te doen. Het is echt een race; ze staan te denken en te kijken welk cijfer het is wat ik noem en ineens vliegen die handjes naar het bord, haha! Het verliep wel goed, alleen was het wel even wennen het eerste uur; Alex praatte toch nog wel veel thais (standaard woorden) tegen de kinderen, wat ik (nog) niet kan. Ik zou het allemaal in het engels doen en dat is bij deze jonge kinderen toch nog wel erg moeilijk heb ik gemerkt. Het tweede uur verliep voor mijn gevoel wel wat beter, ze begrepen meer. Ik vind het erg leuk om te doen, maar is gewoon even wennen. De kinderen vinden het sowieso prachtig om een ‘farang' in de klas te hebben. Ze zijn heel trots als ze individueel met me gesproken hebben, me de hand geschut hebben (‘shake hands!?') of me alleen al hebben mogen zien! Heel gek, maar heel lief om te zien, hoe ze reageren als je naar ze lacht en zwaait. Ze lopen achter me aan, kijken wat ik doe, willen allerlei dingen vragen en roepen ‘hello', ‘goodmorning' of ‘byebye'. Ik heb zelfs een heel lief ringetje van een meisje gekregen. Later kreeg ik er zelfs nog een bij, van een andere meisje!

Ok, het pottenbakken. Zou er eigenlijk gisteren al heen gaan, maar toen voelde Jack zich niet lekker. Nu dus wel, maar daar aangekomen kwamen we erachter dat alle potten al gemaakt zijn.. en als dat zo is dat zijn ze ook meteen voor een heel seizoen klaar. Er stonden dan ook heel veel (mooie) potten en vazen. Helaas dus zelf geen pot meer kunnen maken/bakken, maar er waren toch nog wel wat mensen bezig, wat ik ook al erg mooi/bijzonder vond om te zien.

Dit was me het dagje wel weer, ik hoop dat jullie weer genoten hebben.. bekijk ook de foto's!

Groetjes ‘the Isan Survivor'

melanie

Heeej broniya,

zozo, je beleefd echt harstikke veel daaro!!
Echt leuke en interessante en spannende dingen.

Leuk!!Geniet er van

dikke kus melanie

Jeanette

Knap hoor ''juf''! Leuk dat je met die cijfers aanleren er een spelletje van hebt gemaakt!
Verder is het leuk om je verhalen te lezen......ben je als hollander ook een beetje in Thailand. Het lijkt me toch een enorme cultuurshock die je beleeft!

Het ga je goed!