Backpacken door Zuidoost Azië

Trekking, kids en kookles

Sawadee allemaal,

hierbij een update van de afgelopen 4 dagen.
Donderdag: Ik had mijn lessen voor klas 3 en 5 netjes voorbereid en had er zin in, maar aangekomen op de school, blijkt dat er de hele dag geen lessen zijn ivm de sportdag voorbereidingen. Helaas. Alweer een relaxdagje dus, haha. Jack wilde me wel ergens mee naar toe nemen. We zijn met de auto door een erg mooi, landelijk gebied gereden naar een ‘forest temple', waar ze ook een aantal wilde dieren hebben rondlopen, zoals aapjes, een hertje, pauwen, en veel vogels/kippen. Leek in eerste instantie best sneu; aapjes aan een kettinkje, maar ze zitten gelukkig hier waar ze verzorgd en geliefd worden en zijn niet meer in handen van bijvoorbeeld handelaren.

Vrijdag: mijn wekker gezet op 6.30uur, om met Jack mee te gaan naar de tempel om de monniken eten te brengen. Dit wilde ik graag meemaken en vond het schitterend, heel indrukwekkend.
Thuis nog even een uurtje op bed gelegen en daarna van 10 tot 11 uur les gegeven aan Pratom 5 (10-11jr, groep7). Spelenderwijs, met behulp van tekeningen, letters en woorden bijgebracht. Dit was erg leuk en ging super goed. Ze vonden mijn les aanzienlijk leuker dan de lessen van de thaise juf! Altijd fijn om de kids blij te zien tijdens de les. Ze bedankten me uitvoerig en vroegen wanneer ik weer kwam. Een jongen zei zelfs speciaal tegen mij: ‘I'm happy today, I'm so happy, thank you'. Toen de les voorbij was zeiden ze me allemaal gedag en zwaaiden. En die ene jongen, die stond nog speciaal bij de auto om me nog eens een grote lach op mijn gezicht te toveren; ‘bye bye teacher, thank you!'

Tegen 13 uur met de auto naar Nong Khai gegaan, waar ik afgesproken had met Sera. Was erg fijn om even in een andere (levendige) omgeving te zijn en weer eens Nederlands te kunnen praten tegen iemand naast je. We hebben samen wat gedronken en gegeten. Ook ben ik nog met haar meegeweest naar het ziekenhuis waar ze haar brandwond op haar been, dagelijks moet laten schoonmaken. Gelukkig ging het er voor haar deze keer sneller en minder pijnlijk aantoe dan de dag ervoor! Na het avondeten, wat we samen met kamergenootje van Sera hebben genuttigd aan een restaurant aan de Mekong, ben ik opgehaald door Jack (en zijn vriendin) en was tegen 9 uur weer thuis.

Zaterdag: 's Ochtends heeft Jack me weer allerlei nieuwe dingen laten zien en proeven op de (Thai-)Lao Market. De naam zegt het al: een markt waar mensen uit Laos hun waar komen verkopen. Ze steken met kleine bootjes de Mekong over, om met een soort van terplekke verkregen dagvisum hun koopwaar aan te bieden op Thaise grond. Er was van alles te koop; de raarste dingen heb ik gezien. Een heleboel geneeskrachtige dingen; takjes, blaadjes, stenen, wortels etc. Maar ook lagen er verschillende neushoorn snuiten. Ja dat lees je goed... neushoorn snuit! De gehele bovenkant van de neushoorn snuit.Dat schijnt ergens goed voor te zijn.
Verder nog wat nieuwe hapjes geprobeerd... Waaronder ‘Black sticky rice', wordt gemengd met kokosmelk en in een bamboe stengel gestopt. Heerlijk, zoet en zacht. Een ander nieuw ‘hapje' was de tamarinde, nog nooit gegeten voor zover ik weet, maar nu dus wel. Ook dit smaakt mij erg goed, lekker zoete zachte kleverige vrucht. Doet me denken aan een gedroogde vijg en/of pruim.
Ok, iets anders: ik ben hier in de Isan en Jack heeft een ondertitel voor zijn organisatie: ‘Experience extreme Isan, with Isan Survivor'. Hoezo extreme? Nou ze eten hier de gekste dingen/beesten zoals ik al eerder genoemd heb, waaronder dus insecten! En laat ik die nou net tegenkomen op de markt (voor de 2e keer al met Jack, maar nu moet ik ze toch echt gaan proeven.) Ik ben vegetarier, ik weet het.. het zijn ook beestjes, ik weet het... en nee ik ben het niet vergeten, maar dit moest ik gewoon eens gepobeert hebben in mijn leven.

Aan het eind van de dag heb ik nog een rondje op mijn fiets gemaakt, langs de Mekong. Onderweg kwam ik zoveel moois tegen, waaronder een groepje spelende kinderen! Toevallig ook aantal van mijn leerlingen. Ze waren zoals altijd dolblij me te zien en gingen door het dolle heen, toen ik fotos van ze wilde nemen, haha, zo leuk om te zien. Nog even met wat locals gekletst en weer terug naar huis gefietst want het werd al donker, en een fiets zonder licht langs de grote weg is geen goed idee.

Zondag: onverwachts bericht van Jack aan mij: ga je mee naar een traditionele bruiloft, een vriendin van mij gaat trouwen. Ja tuurlijk, waarom niet!? Het zou om 9.00 uur beginnen, maar we waren net ietsje te laat en de ceremonie was alweer voorbij! Zo snel al, maar ik heb nog wel het echtpaar mogen feliciteren op de traditionele manier; ik kreeg een enveloppe in handen van Jacks moeder, die moest ik aan de bruid geven, waarna ik een wit touwtje om haar pols moest knopen en daarna ook bij de bruidegom. Je kunt het zien als een soort geluksbandje, om ze een lang en gelukkig leven te wensen samen. Maar wacht eens even... ineens kwamen er allerlei mensen op me af, met nog meer witte touwtjes... voor mij!! Wauw, wat was dat speciaal. Ze bonden me een voor een een wit touwtje om mijn linker pols (daarna wrijven ze er nog eens goed overheen), terwijl ik op mijn knieen zat en mijn rechterhand omhoog hield, om mij (de nieuweling) te verwelkomen in de familie! Ik moet de bandjes minstens 3 dagen om houden, om zo de goede bedoelingen hun werk te kunnen laten doen.Wat was dat speciaal om mee te maken, heel mooi.

Na dit moois kwam ik terecht in iets anders moois; de Isan ‘jungle', ik heb een trekking (ong. 4km) gedaan met Jack, waarbij hij me heeft laten zien watvoor vruchten, planten, kruiden je kunt eten in deze streek. Ook heeft hij me dingen verteld over het jagen, landbewerken en vissen. Tijdens het lopen ook nog stukje met een bootje gevaren. Het was een leerzame en leuke trekking, in een boeiende omgeving! Ik denk dat de foto's meer zeggen dan woorden.. kijk zelf maar.
Na een frisse douche kon ik starten met de thaise kookles. Ik heb gemaakt: spring rolls (loempia's), een groene curry en sweet banana's. De (late)lunch, gedeeltelijk (waren ook andere dingen bij) bereid door mij, werd genuttigd door behoorlijk wat mensen; ik, Jack, Alex, Ole (vriend van Jack) en zijn vriendin en nog twee vrienden.
Dit was erg leuk om te doen, het resultaat mocht er zeker ook wezen, volgens de anderen. Onthouden dus, dat recept!

Na vier dagen was dit weer een update, ik denk wel weer lang genoeg. Er staan weer een heleboel nieuwe foto's bij; een stuk of 150! (ook nog nieuwe foto's in het mapje NongKhai) Dus kijk naar al het moois op jullie scherm en onthoud dat ik alles hier in het echt zie, haha.. al jaloers?
Ik blijf hier trouwens nog 1 week en dan ga ik verder richting het noorden. Meer Isan avonturen volgen dus nog, stay tuned!

Groetjes Broniya

ps: hieronder zijn een paar filmpjes te zien, de volgende link (erop klikken!)is ook nog een leuk filmpje van de kinderen. http://www.youtube.com/watch?v=GGcAX7qsA80

melanie

leuk filmpje!!!En zoals ik lees weer veel meegemaakt!!!Leuk joh!!!

groetjes en geniet ervan dikke kuzzz

papa

hoi Broniya,
heel leuk om te lezen wat je doet en meemaakt......
die witte touwtjes brengen je vast veel geluk.......
zo'n jungle-trekking en bootje varen lijkt mij ook wel mooi........en al die tempels/natuur/mensen: prachtig.....
groetjes, xxxxxx

Joanne

Heeeeeej Bron,

Leuke filmpjes hoor..haha...geweldig zo achter op die motor...geniet ervan!
En..we hebben toch weleens tamarinde saus geproefd bij de wagamama? Was erg lekker.
Tot snel,

xje Mij

corrie en hans

hoi bronja
zo tezien geniet je er wel van .
mooi om dat mee temaken .
bij jou zou de tijd wel snel om gaan om dat je elke keer zo veel tedoen heb .
nou meid geniet er maar van .
we horen het wel weer je.
GROETJES VAN HANS EN CORRIE
EN EEN DIKKEN KUS VAN ONSXXXX