Backpacken door Zuidoost Azië

Jungle trekking en rondje Noord

Beste mensen,

hier dan eindelijk mijn beloofde update.. probeer het kort en bondig (steekwoorden) te omschrijven. Waar was ik gebleven? ik zat nog in Sukhothai.. (wat lijkt dat al weer lang lang geleden zeg, haha)

Woensdag 28/11.: met de bus van Sukhothai naar Chiang Mai (5 uur, hobbeldebobbel rit), met 4 fransozen in een songtaew (pickup taxi) naar centrum, lang zoeken naar slaapplek. Alles zat vol, heb de hele stad doorgelopen. Jongen uit Nieuw Zeeland sprak me aan en bood me lift op zn scooter/motor aan. Hij heeft me de hele stad doorgereden tot er ergens een kamer vrij was voor me, erg aardig (meisje alleen op straat zo laat met al haar spullen leek hem ook niet echt handig). Kamer gevonden in Mam Guesthouse, met NL'se eigenaar. Samen pad thai gegeten.. en nog een pad thai! Kamer niet heel fijn, onrustige nacht gehad, weinig kunnen slapen.

Donderdag 29/11: zoeken naar nieuw plekje, weer veel rondgelopen en weer veel van de stad gezien. Uiteindelijk tuktuk aanbod aangenomen en me bij zijn aanbevolen guesthouse laten brengen; 2nd Home Guesthouse. Aardige gastvrouw, behulpzaam, spreekt goed engels. Simpele kamer, hard bed, maar goedkoop(95B), schoon en prima locatie. Rondgeshopt voor trekking informatie/prijzen. Duits meisje ontmoet (Lara 22, woont/werkt al ruim een jaar samen met haar australische vriend in australie). Gezellig mee gekletst, samen wat gegeten en op de stadsmuur geklommen om de verlichte lampionnen van bovenaf te kunnen zien!

Vrijdag 30/11: rondje stad, trekkingen vergeleken, Three Kings Monument, Tshirt gekocht, 2 daagse jungle trekking geboekt!

Zaterdag 01/12: naar tempel hoog op een berg (1676m) geweest (Wat Phra That Doi Suthep, 306 traptreden omhoog), samen met een Canadees stel en twee thaise meiden erheen gereden. Bijkomen van de trap, rondlopen, genieten van het uitzicht. 's Avonds de nightbazaar bezocht, erg gezellig.

Zondag 02/12: mijn was gedaan, Wat Chedi Luang bezocht, naar vrouwen gevangenis geweest om daar gemasseerd te worden door een van de vrouwen (het geld wat ze ermee verdienen is voor wanneer ze vrijkomen, na max. 6 maanden). Goede fijne massage. Door naar Buak Hat Park (stadspark) om even lekker niks te doen, watermeloen gekocht, naar voorbijlopende joggers en hondjes gekeken. Met tuktuk naar Warorot market, vond ik niet zoveel aan, terug naar centrum, waar ondertussen de Sunday (walking)Market volop aan de gang was. Heerlijk rondgeslenterd en veel etenswaar/drankjes geprobeerd. Af en toe zag je wat vuurwerk en lampionnen de lucht in gaan, erg mooi. Kleding verdeelt en tassen ingepakt.

Maandag 03/12: tegen 10 uur werd ik opgehaald voor de 2 daagse trekking naar het Mae Taeng gebied, 2 uur ten noord westen van Chiang Mai. Aardige groep van 11 mensen (2 engelse meiden, amerikaanse jongen, israelische familie/3 kids, duits koppel en ik), tussenstop om water te kopen op lokale markt. Lopen, lopen, lopen.. lunch. Lopen naar opstapplaats voor olifantentocht. Olifantenrit van een uur! In het begin nog wel spannend, was ontzettend mooi en bijzonder om te doen. Wel erg toeristisch zo, zou het ook niet weer doen op deze manier, maar had het ook niet willen missen. Daarna nog dik 4 uur bergopwaarts gelopen (pfff stijl, klimmen, zwaar). Aangekomen bovenop de berg, bij Lisu bergdorpje omgekleed/gewassen en heerlijk gegeten. 's Avonds met 3 anderen en de gids nog lekker bij het vuur wat kaart,- en lucifer spelletjes gedaan, onder het genot van een biertje, erg gezellig!

Dinsdag 04/12: na een westers ontbijtje (toast, gekookt ei, boter, jam, koffie/thee en verse ananas) verder gelopen, maar deze keer bergafwaarts (kan ook niet anders als je bovenop de berg zit he.. haha). Eerste stop was een mooie waterval, sommige hebben erin gebadderd.. ik alleen tot aan mijn knieen, water was ontzettend koud. Na een mooie tocht onder andere langs de waterval naar beneden aangekomen bij acticviteit 2 voor vandaag; white water rafting! Korte broek aan, schoenen/slippers uit, tassen ingeleverd (mee met pickup), instructies gekregen, oefenen en gaan!! Dit was zoo gaaf, zou het de hele dag kunnen doen, ontzettend mooi!
Na deze spannende tocht overgestapt op een groot bamboovlot. Zittend, heerlijk genoten van de rust en de omgeving. Heel wat anders na die snelle, spannende raft tocht, maar ook heel mooi. Na dit laatste avontuur, omgekleed en lekkere lunch gehad. De prachtige natuur/jungle achtergelaten en terug naar Chiang Mai... 's Avonds nog fgesproken met gedeelte van de groep om wat te gaan drinken en eten.

Woensdag 05/12: sinterklaas voor jullie, maar hier was het geen sinterklaas maar Koning. De geliefde koning werd 80 vandaag! Rustig aan gedaan, uitgeput van de trekking, spierpijn in mijn bovenbenen. Zweeds meisje, Emelie, ontmoet. Samen geluncht in het restaurantje waar ik mijn ontbijt genuttigd had en later op de dag nog een keer met haar gegeten. Samen even achter internet gezeten.

Donderdag 06/12: uitgeslapen, mijn kleding gewassen, rustig aan, behoorlijke pijn in mijn benen.. kon niet eens normaal lopen! pfff. Afscheid genomen van Dano, eigenaresse van guesthouse, heel mooi zelfgemaakt kralenarmband gekregen! Om 21uur de bus naar Mae Hong Son (via Mae Sariang) genomen, een 9 uur durende rit! Goede reis gehad, koud, maar wel goed kunnen slapen (onder een warm dekentje). Ontzettende mooie dingen nog kunnen zien in het licht van de koplampen! Deze reis was als een droom zo mooi, schitterende omgeving en een onvergetelijke sterrenhemel.

Vrijdag 07/12: 6 uur 's ochtends aangekomen in Mae Hong Son op een erg klein, lokaal bustationnetje. Half slapend zoeken naar mijn 'uitgekozen' guesthouse aan het meer! Alles was nog dicht en donker, maar er ging een automatisch licht aan. Ik naar binnen, gewacht/uitgerust en gebruik gemaakt van toilet. Na dik een uur kwam er een vrouw aangelopen van het guesthouse, ze zei niet veel. Maar het bleek vol te zitten! Naar de buren (Johnnie House, aan het meer, super uitzicht op meer, tempels en bergen!) gegaan, tweede keus. Daar waren ze ook net wakker, maar er was nu nog geen kamer leeg (mensen zouden deze ochtend uitchecken, wachten dus). Ik was moe en wilde rusten, ik mocht in een kamertje in het huis slapen. Dat deed ik.. heb nog zo'n twee uurtjes geslapen. Daarna 2 kamers bekeken die vrij waren gekomen, ik nam de grotere/duurdere/kuxere. Eigen badkamer, fijn zacht bed (2x). Heerlijk!
Besloten om motortour, met de eigenaar, door de omgeving te doen, langs aantal bezienswaardigheden. Begin van de middag vertrokken, eerst samen geluncht (voor mij ontbijt). Eerste stop was een enorm mooie witte Shan tempel op de berg, Wat Phra That Doi Kong Mu, 1500m. Indrukwekkende rit achterop de motor bracht me naar de Fish Cave, gelegen in het Tham Pla Forest Park. Een grot gevuld met water waarin honderden grote karpers rondzwemmen. Daarna naar waterval, Pha Sua gereden. Mooi, maar nu in het droge koude seizoen niet zoveel water. Door naar de Hot Spings/Mud Spa, waar ik een lekker modder gezichtsmaskertje genomen heb! Voelt goed na afloop.. Als laatste hebben we een afgelegen Lisu dorpje bezocht, mooi om van zo dichtbij te mogen zien. Huisjes van binnen gezien, kokende mensen, spelende kinderen, genietende honden en katten, zwarte tanden, mooie kledij.
's Avonds rondgelopen op de nightmarket rond het meer en ook weer lekker gegeten hier.

Zaterdag 08/12: ontbijt bij Sunflower Cafe (vriend van eigenaar guesthouse) gehad, erheen gebracht op de motor en daarna naar het busstation gebracht. Met de local bus (overvol en langzaam) naar Pai gegaan, bochtige rit door de bergen van zo'n 4 uur.
Aangekomen in Pai (klein, relaxet kunstig hippie dorpje) zoeken naar slaapplek, maar alles blijkt vol te zitten in het hoogseizoen...lastig. Ontzettend veel mensen hier, maar gezellig druk. Laatste single kamer (100B, met zacht bed) in Duang Guesthouse weten te pakken! Over de avond markt gelopen, mijn ogen uitgekeken en lekkere dingen geprobeert.(waarom ook niet!? haha) Paar design shop bekeken en een hoop toffe kaarten gekocht en ook twee design shirtjes! Toen ik al dat moois zag, al die goede ontwerpen en leuke spulletjes kreeg ik zin om ook weer aan de slag te gaan! Maar eerst genieten van al het andere.. Veel geld uitgegeven, maar dat kan wel voor een keertje. Nog op internet gezeten en laat nog naar de 7Eleven geweest (enige wat open was, 24hr) om nog wat noedels te kopen.

Zondag 09/12: lang geslapen, Thais meisje (Mod, 25) ontmoet bij guesthouse. Samen wat gedronken/gegeten. Leuk gekletst over van alles. Slippers gekocht, ik had namelijk een aantal dagen geen slippers meer, ze waren verdwenen na mijn nacht van de trekking. Loop toch wel lekker hoor die losse simpele flipflops. Beetje georienteerd op mijn reis richting Laos en verder niet zoveel gedaan.

Vanavond probeer ik mijn fotos op cd te branden en verder ga ik nu wat eten zoeken!
Morgen ga ik met de bus naar Chiang Rai, via Chiang Mai.. ik blijf misschien 1 nachtje in Chiang Rai en anders reis ik meteen door naar Chiang Khong, grensplaatsje bij Laos. Waar ik de overtocht naar Laos zal maken. Over deze trip horen jullie later meer... vanuit Laos! Kan een tijdje duren want in de eerst komende week heb ik waarschijnlijk geen beschikking over internet.. wordt weer afwachten dus.

Groetjes en dikke kus
uit Pai, Thailand

melanie

heej broniya,

je hebt weer hele mooie fotos gemaakt en zo te zien weer veel beleefd , echt fantastisch!!!

Ik vind egt toffe fotos, ik blijf je volgen en veel liefs en dikke kuzzz mij!!!

papa

veeeeel tempels daar en ook nog zo verschillend allemaal......mooi die Fish cave......en die waterval/rotsen : prachtig!........
leuk petje !!
groetjes,XXXXX

Joanne

Heeeeej Bron!

Ik mis jou en de bioscoop-uitjes ook heel erg hoor haha.....Super leuk om post van je uit thailand te krijgen! Ik was blij verrast. Je kaartje staat nu tussen inmiddels mijn verzameling buitenlandse artikelen die ik van vrienden heb gekregen. Zo..hoef ik mooi niet zelf zoveel geld uit te geven om op reis te gaan en authentieke spulletjes op de kop te tikken hihi.
Geniet nog even, meid!

Dikke knuffel,

Jo

magda sTals

WIJ WILLEN OOK EEN TREKKING ONDERNEMEN , KUNNEN WIJ ONS MAILEN?