Backpacken door Zuidoost Azië

Van warm naar koud

Eindelijk weer een update op de website! Het heeft een tijdje geduurd, maarja als je alleen maar geniet van het moois om je heen dan heb je natuurlijk geen tijd om je website bij te houden! Haha
Allereerst het gaat nog steeds goed met me en heb het nog steeds naar mijn zin hier. En ja natuurlijk mis ik jullie zo af en toe, maar echt heimwee heb ik tijdens mijn reis nog niet gehad. Wat ik nu soms wel erg mis is: kaas, melk en bruin brood!

Ik hoop dat jullie fijne kerst en een een goede jaarwisseling hebben gehad!? Mijn dagen waren anders, maar leuk en onvergetelijk!

Ik weet niet meer precies wanneer ik wat gedaan heb, dus het zal deze keer een beetje anders zijn qua notatie. De beschrijving doe ik nu per bezochte plaats.
Eerst even snel een rijtje plaatsnamen, voor het geografische plaatje, die ik ondertussen alweer aangedaan heb: Phonsavan, Van Vieng, Vientiane, Hanoi (Vietnam), Hue, Hoi An, Nha Trang.
We gaan verder waar ik gebleven was...

Phonsavan ‘Xieng Khuang' (2nachten): bus vanuit Luang Prabang, oude local bus, Maleisische meid (Moi Chan) en Duits stel (Gunther en Dagmar) ontmoet, samen in hetzelfde guesthouse, kamer delen met MoiChan, met hen + 2 australiers tour geboekt naar Plain of Jars (site 1,2, 3 en Old Capital bezocht). Erg indrukwekkend, mooie en goede tour. Mulberrie farm (fair trade, zijde productie) bezocht. Rustige stad, internet is duur, alles vroeg dicht. 7.30uur Bus naar Vang Vieng, overbeladen met rijstzakken, groente en dozen, ook veel te veel mensen in de bus! 2 uur te laat vertrokken.

Vang Vieng (7n): rustig, toeristisch, gezellig, fijne sfeer, warm (+30C), overweldigende omgeving, veel restaurantjes en bars, fijne kamer, duur internet.
Fiets gehuurd, post/pakket versturen belachelijk duur, relaxen aan het water in bamboo hutje, 12km kayakken met Kees en Jocelyne over de Nam Song rivier. Info vliegticket en visa zoeken, Tham Jang grot, rode hangbrug. Bijna elke avond onder genot van shake en goede maaltijd naar tv serie Friends kijken in een van de vele bamboo-plateau-met kussens-relax restaurantjes! Reisgids omgeruild, op 1e kerstdag tuben (met traktor binnenband op de rivier dobberen) met Kees, genieten van het uitzicht en de rust; in een woord geweldig! een must in Vang Vieng. Was laten doen, vliegticket naar Hanoi geboekt, visa laten fixen in 3 dagen (43$), minibus naar Vientiane geboekt.

Vientiane (1n): mooie spannende 3 uur durende tocht in minibus, niet veel te doen, te grote stad voor mij. Belangrijkste nationale monument van Laos, Pha That Luang bezocht. Koning van Thailand (?) voorbij zien komen, gegeten aan de Mekong samen met duitse jongen en amerikaanse meid. Naar vliegveld in Vientiane, soepele snelle en rustige check in. Klein maar fijn vliegveld. Samen met Leon en Margerit in vliegtuig. Prima vlucht van ruim 1 uur, met gratis ‘lunchbox'.

Hanoi (2n): ‘Van een warm en zonnig Laos, naar een koud, grijs en nat Vietnam'.
In de taxi met L en M naar centrum van Hanoi, 50 minuten verderop. Chaos, drukte, stank, uitlaatgassen, motoren, smalle lange felgekleurde huizen. Hotel ‘uitgegooid' omdat ik geen toer bij ze wilde boeken! Tweede guesthouse was ok, maar bleek achteraf fake (ze gebruiken hier de naam van een goedlopende/bekend hotel om zo mensen te trekken). Goede kamer, vriendelijke mensen. Gratis internet, ontbijt inclusief. Met Boj (Nl'se jongen die ik op de 2daagse boot in Laos heb ontmoet) Womans Museum en Military History Museum bezocht; goede informatie, mooi, aangrijpend, veel gelopen. Mijn Halong Bay en Sapa plan laten schieten vanwege het weer, samen met L en M gegeten en later nog wat gedronken. Ho Chi Min Mausoleum (raar om ‘hem' daar te zien liggen, wassenbeeld?). Een Open bus tour ticket geboekt, van Hanoi naar Ho Chi Minh. Nacht/slaapbus genomen naar Hue. Kleine bedjes, maar ok. Ik had het minste bedje van de hele bus; voorste en bovenste bed, in het midden! Wat een rit. Aarige meid, Edwige uit Frankrijk ontmoet in de bus.
(Koud in Vietnam; sjaal om, sokken en schoennen aan, vest/jas aan.. brr.)

Hue (2n): met Edwige slaaplek zoeken. Forbidden Purple City bezocht; groot, bijzonder, mysterieus en mooi. Oudjaaravond; lokale jongen ontmoet in shop, wat meegedronken en interessant gesprek mee gehad. Super toffe jaarwisseling gehad in gezelligste bar van Hue, alle toeristen waren hier?! Met wat bier, muziek, sterretjes, kerstmutsen, vuurwerk (op tv!) en gratis hapjes was mijn avond kompleet!
Former Demilitarised Zone (DMZ) bezocht; Khe Sanh Combat Base, Vinh Moc Tunnels. Bijzonder en indrukwekkend, mooie tocht ernaartoe. Boj weer gezien, ochtendbus naar Hoi An genomen.

Hoi An (2n): met Edwige afgesproken voor lunch, samen kamer gevonden im 200 jaar oud traditioneel houten huis. Super mooi en fijn stadje, gedeelte zonder auto's. Sfeervol, oud, mooi en rustig. Geweldig eten, heerlijk! Samen naar My Son ruines/tempels geweest. Avond (zit)bus naar Nha Trang genomen, 11 uur durende rit, vermoeiend.

Nha Trang (2n): samen kamer delen in Blue Sky hotel, super mooie omgeving; eilandjes, strand, groenblauwe zee, palmbomen.. en warmer weer (voor het eerst geen kou en regen meer), heerlijk! Relaxen op strand, cocktails gedronken in de avond. Easy Riders ontmoet, mee gekletst over meerdaagsetour, daarna achterop motor pagoda, buddha's en tempel bezocht. Dam Market en 3 daagse tour geboekt samen met Edwige, om met de Easy Riders naar Dalat te rijden! Achterop de motor Vietnam door, helemaal super!

Oke dit was het voor nu, morgenvroeg vertrek ik voor de motortour. Jullie horen wel weer van me! Foto's zijn er nu nog even niet, helaas. Houden jullie te goed, geduld.

Groetjes uit Nha Trang

mama

jeetje bron,wat ontmoet je zo veel mensen.
en die lange busrit zal toch zeker ook wel op tijd gestopt zijn voor .pauze.....achterop de moter wat stoer zeg!!!!vandaag ook jou mooie kaart ontvangen!wat het weer hier betreft ,heeft het de ganse dag geregent!leuk om weer iets van je gelezen te hebben.
kusjes van mama.....

Babette & Richard

Hey zussie,

Goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je lekker veel beleefd daar en zo veel intressante mensen ontmoet.

Weet dat je niet echt oud en nieuwjaar hebt gevierd, maar toch van ons een fijn en gelukkig nieuwjaar toegewenst met veel avontuurlijke tochten in het vooruitzicht.

Nog heel erg bedankt voor je kaartje met een afbeelding van Laos, echt supergaaf. Kwam vandaag binnen.

Nou hoop snel weer wat van je te lezen en te horen, zal eens kijken of ik mijn/ onze msn kan instellen voor je kunnen we mooi een keer kletsen zoals laatst toen ik bij pa en ma de pc aan het repareren was.

Heel veel plezier en geniet ervan

tot snel en horens

groetjes en kusjes van ons.

XXX

XxX MelanieXxX

Broniya de beste wensen allereerst en een gelukkig nieuwjaar en geniet van al dat moois dat nog komen gaat.Je hebt zo te lezen heel wat beleefd en heel wat mensen ontmoet.Ik vind het leuk om weer eens te lezen wat je allemaal hebt gedaan en heb meegemaakt aan die kant.

Tot schrijfs , groetjes en dikke kuzzz van mij

~~Melanie~~

Onur

Browniieeee
Het heeft even geduurd maar ik ben er eindelijk klaar voor om al je verhalen te lezen. Ik had je foto's en filmpjes al gezien.. ben zo jaloers :D
Maak er een beste tijd van, volgens mij kan het ook niet anders
Geniet..
X Onur

Fredi en Gino

Ook van ons nog de beste wensen voor 2008
Ik heb vandaag voor het eerst weer eens je logboek gelezen en vind het hartsikke leuk. Nu zal het weer evenduren want we gaan vrijdag weer skiën ook leuk dus.
Nog heel veel plezier.

Fer

Hey, ziet er goed uit allemaal zeg! ben echt jaloers... ik wou dat ik ook nog onderweg was! indrukwekkend allemaal he? :)

heel veel plezier en nog leuke dingen toegewenst!

Fer

Scarlett

Hej Bron!!

Je bent nou alweer een tijdje op reis en dit is nog maar mn eerste berichtje, schandalig schandalig.. Ik heb nog veel te lezen op je site, maar wat ik tot nu toe heb gezien is echt gaaf! Wat een geweldige ervaring zo'n rondreis zeg! Maar ook wel erg spannend hoor, want je weet van tevoren niet precies wat je te wachten staat toch.. echt dapper van je! En gelukkig ontmoet je veel interessante mensen, leuk!

Nou meis, heel veel plezier nog en pas goed op jezelf ;)

Liefs Scal

Marcellino.Joyce en Roel

Heey Broniya.Hoe is ie daar???Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag.Maak er nog een leuke dag van.Groetjes Marcellino,Joyce en Roel.