Backpacken door Zuidoost Azië

10 days on the Road

Dag lieve allemaal,

alweer zo lang geleden dat ik een update van mijn belevingen heb geplaatst, sorry sorry sorry...
Zal nu een beknopte beschrijving van mijn laatste weken geven. Ik houd het kort, want mijn fotos zeggen jullie waarschijnlijk meer dan mijn teksten!? En naast dat heb ik eigenlijk geen woorden voor hetgene wat ik in de afgelopen tijd heb meegemaakt! Zo schitterend... kijk zo zelf maar, of beter: kom zelf eens kijkje nemen hier!haha

Ow, voordat ik het vergeet, jullie je afvragen hoe het met me gaat en jullie je zorgen maken omdat ik zolang niks van me heb laten horen.. het gaat nog steeds helemaal ok met me, gelukkig!

De titel refereert naar de laatste alinea van mijn vorige bericht; de Easyriders motortrip!
We werden bij ons hotel opgepikt door onze riders, Cuc en Endy. Onze backpacks werden achterop gebonden, de helm werd opgezet, we installeerden ons tussen de rider en onze bagage en daar gingen we! Onze 3 daagse trip naar Dalat was begonnen! Het voelde meteen helemaal ok en ik had ineens zoveel zin om op deze manier VietNam te beleven. Nergens zorgen om maken, alleen maar genieten van het uitzicht, super!
De eerste dag was een mooie tocht van Nha Trang naar Boun Ma Thuot, waar we bij een waterval in een resort sliepen.Tweede dag opweg naar LakLak(e) waar we overnachten in eenlonghouse in een Jun village. De derde dag had als bestemming DaLat.
Onderweg stopten we regelmatig voor een goede vietnamese ice coffee, een kleine strek/wandel pauze en ontzettend veel fotomomenten! Onderweg hebben we het volgende gezien: Monkey Island, Duc My vollage, Agent Orange heuvels/gebied, koffie-, peper-, thee-, suikerriet-, maniok(zoete aardappel)-, en rubberplantage.Trinh Nu waterval,zijdeworm/weeffabriek, Bun Jun village, 'Chicken' village, ananas, lokaal rijstnoodle (en papier)fabriekje,gerbera kwekerij, katoenveld,maïs, werkende waterbuffels, olifanten.Waarschijnlijk vergeet ik nu eenhoop dingen,maar het idee is er! haha
Een gezellige avond met de riders/guides, onder het genot van eenSaigon biertje, lokale rijstwijnen wat kaartspelletjessloegen we niet over. Accomodatie was uitstekend, eten geweldig ende lokale mensen super.
Op de derde dag in DaLat besloten Edwige en ik om er een dag aanvast te plakken, door naar Mui Ne, aan de kust. MuiNe staat bekend om haar zandduinen. Een schitterend gezicht...
Cuc mijn rider is bij aankomst direct terug naar Nha Trang gereden, Edwige, ik en Endy bleven er een nacht slapen, in een resort aanzee.

De volgendedag is Edwige met de bus vertrokken richting Ho Chi Min (Saigon)en ik heb na een nachtje slapen voor mezelf besloten dat ik deze schitterende belevenis door wil zetten!! Don't think just do it, is dan ook een van de vele zinnen die we te horen kregen tijdens de tocht. Ik wilde verder door VietNam achterop de motor. 6 dagen langer, door de Mekong Delta en door naar de grens van Cambodja! Endy en ik hebben een leuke tijd samen gehad, veel gezien en lange tochten op de motor gemaakt, hij heeft me het echte vietnamese leven laten zien, ruiken, horen en proeven! De route vanaf MuiNe > HCM > BenTre > CanTho > ChauDoc. Ferry overtochten, Mekong boottochtjes, traditionele zang/instrumenten, coconut candy fabriekje, krokodillen, floating market, tempels, local villages en meer local!
Ik kan en wil niet alles onder woorden brengen over de tocht,het was 1 een woord schitterend en overgetelijk! Zoveel maal beter dan van A naar B met de bus, waarbij ik nooit gezien zou hebben wat ik nu allemaal gezien heb. Het is duurder dan zelf door vietnam reizen, maar zoals ik geprobeerd heb te omschrijven; dit was onbetaalbaar! Zit er zelfs over na te denken omlater terug te gaan naar VietNam en dan hetnoorden te gaan ontdekken achterop de motor, ben nu toch in de buurt! haha en zoals Endy en Cuc vaak zeggen: Why not?!en Don't worry, be happy! Zo denk ik na een aantal maanden reizen ook; mijn leven is volledig ingesteld op deze woorden... prima toch? What a life! =)

Na uitgezwaaid te zijn door Endy, in Chau Doc bij de boot, was ik opweg naar Cambodja. Van Chau Doc naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Prima reis, niet heel spectaculair, maar mooi. De visa en grensformaliteiten verliepen soepel en zonder problemen. Broniya is in Cambodja!
Een Nederlands stel ontmoet op de boot (+50 pers. maar bezet met 15 pers.), samen hotel gezocht. Wat gegeten en gedronken samen. Volgende dag heb ik een dagtour gemaakt met de tuktuk, naar de Killing Fields of Choeung Ek, Tuol Sleng Museum.Aangrijpend, afschuwelijk, onbegrijpelijkenindrukwekkend. Daarna door naar Royal Palace+ Silver Pagoda. Gewoon interessant en mooi!

Na de tweede nacht slapen ben ik met de bus verder gegaan, naar Siem Reap. Amerikaanse jongen en duitse meid ontmoet in bus. Goede rit door een schitterend landschap. Opgehaald door tuktuk meneer van hotel, lekker makkelijk. 's Avonds naar Angkor Wat geweest om de zonsondergang te zien. Volgende ochtend om 5uur opgestaan om de zonsopkomst mee te maken. Met de tuktuk (kleine) tour gemaakt doorde enorme tempelcomplexen ten noorden van Siem Reap. Gezien: Angkor Wat, Angkor Thom, Bayon, Phnom Bakheng, Ta Prohm, Sras Srang en nog wat kleinere tempels. Angkor Wat is mooi, maar zelf vind ik Ta Prohm (complex waar waar Lara Croft heeft rondgesprongen voorde film)indrukwekkender, echt een wonder, schitterend.
Na de tour heb ik wat bijgeslapen en heerlijke Amok gegeten, typisch Cambodjaans gerecht. Voor morgenvroeg heb ik de boot geboekt naar Battambang. Om 6uur word ik opgepikt bij mijn hotel om daarna over het enorme Tonle Sap meer te varen, naar de overkant. Schijnt een super mooie tocht te zijn, we zullen zien.

Voor nu zeg ik; tot snel en geniet van de foto's!
Groetjes en veel liefs uit Siem Reap

PS: eenmaal in Nha Trang was het weer een stuk beter; warm, droog en zonnig!Vanaf daartot nu behoorlijk warm weer gehad +25 graden) Het klopt dus echt... na regen komt zonneschijn!

ma

was weer een fijn moment om alles te lezen..!

Joanne

Heeej Bron!

Wow!!!! Wat stoeeeer...zo achterop de motor! Betekent dit dat als je terug in het regenachtige Nederland bent, dat je als eerste je motorrijbewijs gaat halen?!
Geniet ervan meid, je verdient 't!
Al moet ik zeggen..ik mis m'n bios-maatje wel hoor haha

Dikke knuffel,

x Mij

melanie

heeeej broniya,

leuk om weer een nieuw bericht van je te lezen en de fotos zijn ook super!!!En lijkt me echt gaaf om op de motor te zitten.tot schrijfs en geniet van dat alles, maar dat zou best wel goed komen dikke kuz melanie veeel liefsssssssXXXXXXXXXXXXXX

Richard Rogoz

Hai zussie,

Leuk en mooi om weer wat van je te horen. Super zeg wat je mee maakt allemaal zeg, tjee, nooit gedacht dat het daar ook zo mooi kon zijn, jij ook niet blijkbaar. Geniet en maak plezier, maar zoals ik lees doe je dat ook wel. Ga nu van je foto's genieten, nog een keer!! tot snel, wij denken aan je,

Liefs Babette & Richard

olga

zooooow wat een boel mooie dingen. Erg tof om je foto's te zien. Wel heftig om al die schedels gezien te hebben lijkt me... gekke hoor. Veel plezier weer de komende tijd, hoop je nog een keer treffen op msn maar anders alvast n heuleboel plezier met arnoud gewenst! N dikke smok van mij