Backpacken door Zuidoost Azië

Isan Survivor

Sawadee ka!

Wat ik vandaag allemaal gezien, gedaan, gehoord, geroken of geproeft heb?
Voor het eerst een thais ontbijt gehad (rijst, groenten gerechten, soep, ommelet salade), een kijkje genomen op de school waar Alex lesgeeft en daarna ook kennisgemaakt met de kinderen/leraren van de school waar ik les ga geven, vanaf woensdag (hoe en wat, daarover later meer). De kinderen waren helemaal onder de indruk dat ik bij hen op school rondliep; ze zwaaiden, riepen dingen, keken met open mond en grote ogen (of ze doken juist een beetje weg) en op een gegeven moment liepen er zelfs wat kinderen met me mee! Lijkt allemaal heel lief, eerst woensdag maar eens afwachten, haha.
Eenmaal weer thuis was ik best wel moe, voornamelijk door het eten en de warmte denk ik. Rustig aan gedaan, even gelegen, gelezen. Het was vandaag behoorlijk warm, maar nu ‘s avonds koelt het behoorlijk af. Wat ik wel prettig vind, maar rond een uur of 6 (wanneer het donker begint te worden!) dan vinden ze het hier al wel fris/koud worden, is natuurlijk ook ‘gewoon' winter voor hen.
Verder voor het eerst mijn kleren goed gewassen (met een wasmachine en super lekker wasmiddel! hmm), een vers geplukt banaantje gegeten, uit een vers opengesneden kokosnoot gedronken en gegeten, wat rondgelopen rond het huis en foto's gemaakt, met de kalfjes in het veld hierachter gespeeld, de vissen gevoerd. Ook heb ik vandaag mijn eerste Thaise les gehad. Leuk/interessant, de klank wil wel redelijk, maar erg moeilijk om de woorden te onthouden.
Eind van de middag met Jack op de fiets naar een lokaal (etenswaar) marktje geweest; fietsend door de rijstvelden, het opsnuiven van de rijstgeur (wist niet dat het zo lekker kon ruiken, heerlijk) en onderweg de Isan mensen hun avondmaal zien vangen in een uitloper van de Mekong. Prachtig.
De markt, klein, maar toch weer een hele ervaring; iedereen kijkt me aan, omdat ze hier geen buitenlanders gewend zijn. Jack vertelde me dat het vooral zo is omdat ze mij zo mooi (= wit) vinden. Ik hoor dan ook wel eens: ‘buuutifoel' of een thaise uitspraak mijn kant opkomen! Erg maf en apart om mee te maken, daardoor voel ik me best wel raar, maar ergens ook wel bijzonder. Heb op de markt verschillende dingen aangeboden gekregen van Jack, heb allerlei locale ‘hapjes'geprobeerd, wat mij uitstekend smaakte! Ik blijf het heerlijk vinden het eten (wat misschien over een maand wel anders is?!). Ik zag er naast het vele fruit en groente ook vlees liggen, gelukkig niet echt definieerbaar. Wel zag ik nog een klein gebakken vogeltje liggen. Ook lagen er wat schalen met gefrituurde insecten, zag er niet heel aantrekkelijk uit, maar toch heb ik in mijn achterhoofd dat ik het tijdens mijn 6 maanden durende reis wel 1x geprobeerd moet hebben.

Jack heeft me nog een lijst met activiteiten gegeven, waarop ik kan aangeven welke ik wil ondernemen.. euhm nou!? Allemaal, graag! Hij zal zoveel mogelijk proberen in te plannen en te regelen. Morgen ga ik waarschijnlijk al leren hoe ze traditionele Isan aardewerk/handwerk maken. Verder staat er een hike en boot tocht in de planning. Wat ik ook graag wilde meemaken is het leven van een monnik; ik mag een dag en een nacht meeleven met de monniken in een ‘Forrest Temple'. Waarbij ik ook meditatielessen volg, helemaal super lijkt me. Zo zijn er nog wel een aantal dingen die bijna wel zeker zijn, maar dat horen jullie later, anders is de verassing eraf en heb ik niets meer te vertellen (of toch wel?! haha)

Andere nieuwe dingen: voor het eerst warme douche gehad, gezien hoe rijst er ‘in het wild' uitziet, papaya's gezien, een dode slang gespot, ‘pomelo' gegeten (met mengsel van suiker en zout), op een hard plat bed liggen, grote insecten om me heen hebben, salamandertjes over mijn raam zien lopen.. pffoe nog veel meer, zodra ik weer wat heb horen jullie het!
Oja, ze eten hier veel vis (niet zo gek naast een grote rivier) maar ook... insecten, ratten, salamanders en vast nog wel meer beestjes die wij nooit zouden eten. Oja 2: het is maandag en dat is de dag van de koning, en dan dragen de meeste mensen een geel poloshirt.. ik dus ook! :-)

Foto's van hier volgen. (niet zo ongeduldig hoor..)
Groetjes van de enige echte Isan Survivor!
Kus

Mirjam

Bedankt voor de kaart van olifantenpoeppapier! De beloning voor de olifantenpostzegel is naar je onderweg :-)